علی بابا، میهمان نوزدهمین رویداد کارآفرینی بانی

پست شده در ارسال شده در تهران, رویدادها

گفتِ خنثی و شنود موثر، ویژگی برتر علی‌بابایی‌ها

نوزدهمین رویداد بانی (استارت‌آپ گرایند تهران)، سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد. میهمان این برنامه، مجید حسینی‌نژاد مدیرعامل و موسس سایت علی‌بابا و جاباما بود. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد پلیمر از دانشگاه امیرکبیر است. نیاز او به خرید آنلاین خدمات سفر باعث شد به فکر راه‌اندازی علی‌بابا بیفتد و با گذشت نزدیک به چهار سال از راه‌اندازی سایت علی‌بابا توانسته برای بیش از ۲۸۰ نفر نیروی تمام وقت، ایجاد اشتغال کند. امروز علی‌بابا توانسته با پشت سر گذاشتن بسیاری از مشکلات، به نامی ماندگار در صنعت گردشگری بدل شود و تجربه موفق علی‌بابا باعث شد حسینی‌نژاد جاباما را نیز راه‌اندازی کند. هدف او رهبری بی‌رقیب بازار با خلق خوش تجربه شایسته سفر برای کاربران از طریق حال خوش کارمندانش است.

حسینی‌نژاد در ابتدای صحبش می‌گوید: «متولد سال ۵۸ در همدانم و به دلیل فوت پدرم در کودکی همیشه کمک خرج خانواده بودم.» او با شکست‌های متعددی در زندگی روبرو بوده و وقتی می‌خواهد درباره آنها حرف بزند قبل از هر چیز به مساله ازدواجش اشاره می‌کند. او می‌گوید: «سال ۷۹ یا ۸۰ بود که برای اولین بار به خواستگاری همسرم رفتم و جواب منفی شنیدم و پس از آن در همان روز اولین شرکتم را ثبت کردم.» حسینی‌نژاد به همراه سه نفر از دوستانش شرکتی ثبت می‌کند که سرمایه آن نفری ۲۵۰ هزار تومان می‌شود. او در آن زمان موتور وسپا داشته و همکارانش هر کجا که می‌رفتند مجید را به عنوان پیک موتوری شرکت معرفی می‌کردند. به گفته او بعد از یک سال و نیم، شرکت آنها ورشکست می‌شود.

اما ویژگی بارز حسینی‌نژاد پشتکار اوست و باز هم به موضوع ازدواجش برمی‌گردد و می‌گوید: «ازدواج من یک دوره سه ساله طول کشید و در این دوره بارها از همسرم خواستگاری کردم تا بالاخره قبول کرد که به شکل رسمی به خواستگاریش بروم.» او در سال ۸۲-۸۱ از روش توزیع مویرگی استفاده کرد که منجر به افزایش ۱۵ برابری حقوقش در ۶ ماه شد. سرمایه‌ای که سبب شد تا او بیش از ۸ کسب‌وکار جدید را راه‌اندازی کند، اما باز هم شکست‌هایی جدید را تجربه کرد و از میان این کسب‌وکارها حالا تنها سه تای آنها باقی مانده و به گفته خودش بخش بزرگی از سرمایه‌اش در این راه از دست رفت و شرایطی را تجربه کرد که حتی توان پرداخت اجاره‌خانه‌اش را هم نداشته است. او همواره به دنبال پولدار شدن در کمترین زمان بود و به همین دلیل هم در کسب‌وکارهای گوناگونی ورود کرده است.

علی‌بابا هم یکی از همان بیش از ۸ کسب‌وکاری بود که با شکست مواجه شده بودند. در آن زمان در دفتر علی‌بابا دو نفر کار می‌کردند و حسینی‌نژاد پرونده‌های قضایی دیگر کسب‌وکارهای ورشکسته خود را در این دفتر پیگیری می‌کرده است. در نهایت  به این تصمیم می‌رسد که علی‌بابا را زنده نگه دارد و همین سرآغاز راهی دشوار برای او می‌شود. برای شروع کار علی‌بابا تیمی را می‌آورد که در همان ابتدای کار سه میلیون می‌گیرند تا وضعیت را بررسی کنند و ببینند ایده او برای شروعی دوباره با علی‌بابا شدنی است یا نه. این ایده آبان و آذر ۹۲ بود که مورد بررسی قرار گرفت.

پس از آن ۳۰ میلیون برای برنامه‌نویسی و ۴۰ میلیون برای تبلیغات علی‌بابا هزینه می‌کند و در نهایت در مرداد ۹۳ سایت علی‌بابا راه‌اندازی می‌شود. سایتی که در زمان راه‌اندازی با مشکلات بسیاری همراه بود. به او پیشنهاد می‌دهد که یا سایت را ببندد و تا دو ماه دیگر نسخه جدیدی را تحویل بگیرد و یا با همین سایت ادامه دهد و تا ۴ ماه دیگر نسخه بازنویسی شده را تحویل بگیرد. او پیشنهاد دوم را می‌پذیرد و به گفته خودش: «ما هنوز هم با همان سایت کار می‌کنیم و هنوز هم قرار است تا ۴ ماه دیگر نسخه بازنویسی را به من تحویل دهند.»

در حال حاضر ۲۸۰ نفر در علی‌بابا مشغول به کارند که بخش بزرگی از آنها برای بخش ارتباط با مشتری به استخدام شرکت درآمده‌اند. حسینی‌نژاد می‌گوید: «بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای ما در بخش ارتباط با مشتری فعالند و ۷۰ درصد تغییرات مکانیزه اطلاع‌رسانی می‌شود اما برای ۳۰ درصد اصولا چنین امکانی وجود ندارد.»

او در ادامه درباره دلایل راه‌اندازی جاباما می‌گوید: «در ابتدا می‌خواستیم خدمات هتل را هم به علی‌بابا اضافه کنیم اما چیزی در این حوزه نمی‌دانستیم و به همین دلیل هم جاباما را راه‌اندازی کردیم.» او معتقد است اگر می‌خواهید شرکتتان رشد کند باید خودتان را رشد دهید. حسینی‌نژاد می‌گوید: «هر مجموعه‌ای اثرانگشت مدیرعامل آن است.»

او ویژگی علی‌بابا را «گفت خنثی و شنود موثر» می‌داند و می‌گوید: «تصمیم‌گیری‌های ما مطلقا براساس رای‌گیری نیست. اگر موضوع عمومی باشد همه تصمیم می‌گیرند و اگر تخصصی باشد مدیر مربوطه تصمیم نهایی را خواهد گرفت.» مساله دیگری که حسینی‌نژاد روی آن تاکید دارد توسعه فردی است. او در این باره می‌گوید: «افراد علی‌بابایی باید کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند.» به گفته او تعادل میان کار و زندگی همیشه باید برقرار باشد. حسینی‌نژاد می گوید: «ما دو سال پیش ۲۰ نفر بودیم و این مدت به طور متوسط یک روز در میان یک نفر به ما اضافه شده است.» اما این افزایش نیروها در علی بابا خیلی هم بی‌دردسر نگذشته است. موسس علی‌بابا بر این باور است که استارت‌آپ هم مانند انقلاب است و فرزندان خودش را می‌خورد. او معتقد است این موضوع دردناکی است که وجود دارد. حسینی‌نژاد در ادامه حجم اختلافات درونی علی بابا را در یک دوره زمانی «کمرشکن» دانست و تاکید کرد: «در علی‌بابا اگر کسی اهل گفت‌وگو نباشد حذف می‌شود.»

او می‌گوید: «مهم‌ترین دستاورد من در این سال‌ها این است که می‌دانم که نمی‌دانم.» همین مساله باعث شده که در علی‌بابا کسی از واژه «همینه که هست» استفاده نمی‌کند و به گفته حسینی‌نژاد به جای آن می‌گویند: «فهم من از این مساله این است.»

مدیرعامل علی‌بابا تاکنون همکاران زیادی داشته و بسیاری از آنها در سال‌های گذشته تغییر کردند و دلیل آن را این می‌داند که «آنها اهل گفت‌وگو نبودند». او در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی درباره درستی جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذارها می‌گوید: «کسی که به کارش باور داشته باشد جذب سرمایه آخرین کاریست که به آن فکر می‌کند. سرمایه‌گذار آخرین راه‌حل است و باید به اندازه حداقل سرمایه مورد نیاز باشد.»

حسینی‌نژاد در بیشتر کسب‌وکارهایی که به راه انداخته شریک داشته و معتقد است شریک باید مکمل او باشد و در این باره می‌گوید: «دو نفر که شبیه هم باشند چیزی به هم اضافه نمی‌کنند.» او در پاسخ به سوالی درباره بروز اختلافات در میان شرکایی که با هم تفاوت دارند می‌گوید: «زمانی که گفت خنثی و شنود موثر داشته باشید اختلاف بین شما و طرف مقابل ایجاد نمی‌شود. زمانی که بپذیرید هیچ چیز قطعی نیست درهای زیادی به روی شما باز می‌شود و این در حالی است که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار متوهمند و فکر می‌کنند که می‌دانند.» به گفته او تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات یک فرهنگ سازمانی است که اگر از ابتدای کار باشد بسیار موثر است.

او در ادامه کمی درباره وضعیت گردشگری در کشور می‌گوید. حسینی‌نژاد معتقد است گردشگری آنلاین فضای فعالیت بسیاری دارد و ادامه می‌دهد: «گردشگری در ایران می‌تواند تا ۷ درصد GDP کشور باشد و این در حالی است که هیچ توریستی به کشور نیاید و تنها گردشگری داخلی داشته باشیم.»

یکی از شرکت‌کنندگان در نوزدهمین رویداد بانی از حسینی‌نژاد می‌پرسد برای تبلیغات علی بابا چه کار کردند و اصولا اگر بخواهیم جذب سرمایه نکنیم چگونه بدون سرمایه تبلیغات داشته باشیم و مدیرعامل علی‌بابا در پاسخ می‌گوید: «در زمان بی‌پولی تبلیغات ما از طریق فیس‌بوک و شبکه‌های مجازی بود و نکته مهم این است که در سال ۹۴ بیش از ۵۰ درصد کاربران از طریق معرفی دوستان خود به سایت ما آمده بودند. این یعنی همین که تجربه لذتبخش برای کاربران ایجاد کنید کافی است و این خودش بهترین تبلیغ است.» او در پایان سخنانش تاکید می‌کند که کسب‌وکار بر مبنای خلق ارزش اتفاق می‌افتد.

پس از به پایان رسیدن گپ‌وگفت مجید حسینی‌نژاد شرکت کنندگان ساعتی را برای آشنایی بیشتر با هم و پذیرایی و شبکه‌سازی‌های استارت‌آپی در کنار هم گذراندند. اسپانسرهای این رویداد بانی، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) بودند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *