الوپیک، میهمان بیستمین رویداد بانی

پست شده در ارسال شده در تهران, رویدادها

برون‌سپاری تیم فنی، کار درستی نیست

بیستمین رویداد بانی (استارت‌آپ گرایند تهران)، یکشنبه ۳۰ مهرماه در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد. میهمان این برنامه، مهدی نایبی مدیرعامل و موسس اپلیکیشن الوپیک بود. او فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های پاریس است. نایبی پس از موفقیت استارت‌آپ خود در لندن تصمیم به راه‌اندازی الوپیک در ایران گرفته و به کشور خود بازگشته است. الوپیک در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار موتورسوار دارد و آمار ثبت‌نام آنها برای استخدام، روزانه ۳۰۰ هزار نفر است. نایبی مهم‌ترین عامل پیشرفتش را داشتن شریکی می‌داند که بار فنی تیم را به دوش می‌کشد و می‌گوید: «برون‌سپاری تیم فنی برای یک استارت‌آپ کار درستی نیست.»

مهدی نایبی از سه سالگی به فرانسه رفت و در ۲۱ سالگی به انگلیس رفته و به گفته خودش ۱۰ سال در بخش فاینانس در انگلستان مشغول به کار بوده است. او در انگلیس یک ایده استارت‌آپی مانند ایوند را که کارش بلیط فروشی برای مراسم‌هاست را شروع کرد. اما خودش بر این باور است که این کار چندین اشتباه داشته و در این باره گفت: «اولین اشتباه من این بود که بازار بلیط فروشی در انگلستان سابقه داشت و تجربه من در این زمینه کافی نبود و به همین دلیل هم ۴ سال زجر کشیدیم.» با این حال او توانست شرکتش را زنده نگه دارد و استارت‌آپش را به سرانجام برساند و در نهایت سال گذشته آن را بفروشد.

او در ادامه گفت: «در سابقه کاری من نکته‌ای وجود نداشت که نشان دهد می‌توانم شرکت موفق استارت‌آپی راه بیاندازم. اما وارد این مسیر شدم و در ابتدا می‌خواستم اپلیکیشنی بسازم که راهنمای موزه‌ها باشد و به همین دلیل می‌خواستم به خودم را به سلیکون ولی در آمریکا برسانم.» اما قصد او برای رفتن به آمریکا هم‌زمان شد با وضع قوانین جدید صدور ویزا از سوی دولت ترامپ و در نهایت او نتوانست ویزای آمریکا بگیرد و همین عامل سبب شد تا او به این نتیجه برسد که پس از ۱۲ سال بار دیگر به کشور خود برگردد. او در ابتدا سفری کوتاه و یک هفته‌ای به ایران داشت و پس از آن یک بار دیگر در مدتی کمتر از یک ماه به کشور بازگشت و در این سفر دوم با کسی آشنا شد که شریک او در استارت‌آپ الوپیک شد. او برنامه‌نویس و طراح بود و به گفته نایبی، بار فنی الوپیک را به دوش می‌کشید.

این آشنایی، زمینه مناسبی شد تا نایبی بار دیگر به لندن برگردد و با سرمایه‌گذارانش درباره شراکت جدیدش صحبت کند. او در این باره گفت: «به سرمایه‌گذارانم در لندن گفتم فرصت خوبی در ایران پیدا کردم و از آنها خواستم من را بار دیگر همراهی کنند و یکی از نقاط موفقیت من در داشتن اعتماد سرمایه‌گذارانم بود.»

پس از گذشت مدت کوتاهی از مطرح کردن ایده استارت‌آپش با سرمایه‌گذارانش بود که یکی از آنها نایبی را خواست و طرحی را به او نشان داد که یک فرد بزریلی برایش فرستاده بود و در واقع همان الوپیک در برزیل بود. او معتقد است «در همین نقطه بود که الوپیک متولد شد». او در ادامه گفته: «یکی از دلایل موفقیت من این بود که هسته اصلی تیم توسط شریک من ساخته شده بود.»

او در پاسخ به سوالی درباره مشکلات پیش روی آنها گفت: «ما کسانی را داریم که روی زیرساخت اپلیکیشن ما کار می‌کنند. اما حجم درخواست ما بالاست و دردسر اصلی ما دسترسی نداشتن به فضای cloud است.» الوپیک در ابتدا با ۲۰ نفر پرسنل شروع به کار کرده و امروز پس از گذشت نزدیک به یکسال از شروع فعالیتش به گفته مدیرعامل این اپلیکیشن، بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ نفر پرسنل دارد و روزانه به ۶ تا ۷ هزار تماس پاسخ می‌دهند.

نایبی بر این باور است که «اشتباه کسی که می‌خواهد وارد فضای کسب‌وکار اینترنتی شود ساختن جنس کامل است» و در ادامه در توضیح این جمله گفت: «شما باید یک بخش ساده که در بازار نیست را هدف خود بگذارید و برای آن نیازسنجی کنید.» الوپیک در ابتدای شروع به کار باید پیک موتوری‌هایی را پیدا می‌کرد که حاضر به همکاری با او شوند اما مدیرعامل این اپلیکشن معتقد است: «ما ساده شروع کردیم و کسانی هم که با ما کار می‌کنند مانند خودمان دغدغه دارند و به همین دلیل توانستیم کنار هم بمانیم و رشد کنیم.»

نایبی تاکید می‌کند که برون‌سپاری تیم فنی برای یک استارت‌آپ کار درستی نیست و در ادامه گفت: «داشتن سرمایه‌گذار در رشد ما تاثیر داشت اما در کنار آن، داشتن تیم فنی و نگاه درست به بازار هم در ما وجود داشت.» او از وضعیت سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها در کشور انتقاد کرد و در این باره گفت: «هنوز شبکه‌های سرمایه‌گذاری در ایران جا نیفتاده و تشکلی برای این منظور وجود ندارد. استارت‌آپ‌ها باید بدانند اگر ایده دارند با چه کسی می‌توانند صحبت کنند و مهم‌ترین مساله این است که ما در ایران صندوق نوآوری به معنای واقعی نداریم.» به گفته او شتابدهنده‌ها کافی نیستند و سهمی که از استارت‌آپ‌ها می‌گیرند زیاد است. او بر این باور است که باید زمانی به شخصی که صاحب ایده است داده شود تا بتواند ایده‌اش را اجرایی کند و گفت: «بین ۶ تا ۱۲ ماه باید محصول، کاربر بگیرد و پس از آن می‌توان درباره بازخورد مثبت یا منفی آن نظر داد.» مدیرعامل الوپیک بهترین حالت شروع یک استارت‌آپ را در داشتن شریکی دانست که توانایی انجام کارهای فنی را دارد.

در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار موتورسوار با الوپیک همکاری می‌کنند و این شرکت به آنها مهلت کوتاهی می‌دهد تا گواهینامه موتور خود را دریافت کنند. این در حالی است که آمار ثبت‌نام روزانه الوپیک برای استخدام، ۳۰۰ نفر است. به گفته نایبی الوپیک تا دو هفته دیگر به کرج هم می‌رسد. کلاه کاسکت و جلیقه الوپیک نمادهای این اپلیکیشن هستند که در سطح شهر او را معرفی می‌کند و نایبی درباره این نمادها گفت: «در واقع این ایده شرکتی در لندن بود که ما هم از آن استفاده کردیم.» او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نگرانی از ورود رقیب خارجی به حوزه کسب‌وکارش گفت: «در ایران راه‌اندازی کسب‌وکار به قدری مشکل است که خیلی نگران ورود رقیب خارجی به این عرصه نیستم.»

او درباره آینده الوپیک گفت: «ما ایده راه‌اندازی زیرساختی برای ورود به حوزه غذا و دیگر حوزه‌ها را داریم که به زودی اجرایی می‌شود.» او در ادامه درباره سخت‌ترین روز کاریش گفت: «من یک روز صبح از خواب بیدار شدم و دیدم ۶۰۰ تماس از دست رفته از شریکم دارم و این همان روزی بود که ما از روی اپ استور حذف شدیم.» به گفته نایبی الوپیک ۴۰۰ هزار کاربر iOS داشته و این اتفاق ضربه بزرگی به آنها بود. پس از این اتفاق دو روز سرویس‌های الوپیک به هم ریخته بود و حذف آنها از روی اپ استور، بزرگترین چالش درون تیمی آنها بوده است.

او در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد که ورود به حوزه کسب‌وکارهای سنتی، مانند کاری که الوپیک کرده، استارت‌آپ‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد. نایبی نقطه موفقیت در جذب سرمایه را زمانی می‌داند که استارت‌آپ‌ها از کسی پول قبول نکنند و در کار اجرایی از آنها کمک بگیرند و یا از کسی پول قبول کنند که این قدرت مالی را دارد که در مراحل بعدی هم همراه آنها باشد. او بر این باور است که برند الوپیک در بازار ایران جا افتاده است و حتی اگر افراد جدیدی هم وارد این حوزه شود، در نهایت یکی دو پلتفرم بیشتر باقی نمی‌ماند که الوپیک به دلیل پیشرفت خوبی که داشته، یکی از آنها خواهد بود.

پس از به پایان رسیدن گپ‌وگفت مهدی نایبی و امیرحسین مددی(مدیرعامل شنوتو) شرکت کنندگان ساعتی را برای آشنایی بیشتر با هم و پذیرایی و شبکه‌سازی‌های استارت‌آپی در کنار هم گذراندند. اسپانسرهای این رویداد بانی، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) بودند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *