شهرام شاهکار - هجدهمین رویداد بانی

اسنپ، میهمان هجدهمین رویداد بانی

پست شده در ارسال شده در تهران, رویدادها

هجدهمین رویداد بانی (استارت آپ گرایند تهران)، یکشنبه هشتم اسفندماه در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. میهمان این برنامه، شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ بود. شهرام شاهکار فارغ‌التحصیل رشته MBA از دانشگاه UBC کانادا در مقطع کارشناسی ارشد است. او بیش از ۱۰ سال است که تجربه بین‌المللی مدیریت و توسعه کسب و کار در اروپا، شمال آمریکا و خاورمیانه را دارد. همچنین به عنوان مدیر ارشد توسعه کسب و کار در شرکت دیجی‌کالا در سال ۹۳ همکاری داشته است. از دیگر تجربیات شاهکار می‌توان به فعالیت در شرکت‌های به نامی چون SAP اشاره کرد. او نزدیک به دو سال است که مدیرعامل اسنپ شده و در ابتدای صحبت‌هایش درباره جذابیت اسنپ به حاضران در رویداد گفت: «جذابیت اسنپ برای من این بود که به نظر می‌رسید کسب‌وکاری است که قابلیت‌های بسیاری دارد». او در ادامه درباره تاریخچه اسنپ گفت: «اسنپ در شهریور ۹۳ تاسیس شد و دو ماه بعد نرم‌افزار اول، با نام تاکسی‌یاب، ارائه شد». شاهکار، نقش خود را در اسنپ استفاده از ظرفیت‌های تیم دانست و گفت: «در حال حاضر اسنپ ۲۵۰ نفر پرسنل دارد».

شاهکار در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چالش‌های پیش روی اسنپ گفت: «مهم‌ترین چالش من در ابتدای کار، نیروی انسانی بود. زیرا تغییر مدیریت اتفاق خوشایندی برای پرسنل نیست». به گفته او بخش عمده کار شاهکار، در ابتدای مدیرعاملی‌اش، شناختن تیم و شناساندن خودش به تیم اسنپ بوده است. او در ادامه با اشاره به مشکلات استارت‌آپ‌ها گفت: «بزرگ‌ترین اشتباه کسب‌وکارهای نوپا این است که فکر می‌کنند تنها با بازاریابی می‌توان رشد کرد». شاهکار معتقد است مهمترین عامل، انطباق محصول و بازار است و تاکید کرد که پیش از ورود او به اسنپ، تیم فنی اسنپ به مساله تامین نیازهای مشتریان توجه کرده بود. او سه عامل مهم در ارتقای اسنپ را، سهولت و در دسترس بودن، با کیفیت بودن و مقرون به صرفه بودن دانست و گفت: «ما برای تبلیغات در رویدادهای بسیاری سرویس خود را معرفی کردیم و با تخفیف، ریسک را برای مشتری کم کردیم». او بر این باور است که دید اسنپ نسبت به مارکتینگ دید مهندسان نسبت به نرم‌افزار است.

شاهکار در ادامه درباره رشد اپلیکیشن اسنپ گفت: «از ابتدای فعالیت‌مان تا امروز بیش از ۲۰ میلیون سفر داشته‌ایم و در حال حاضر اسنپ بیش از دو میلیون کاربر مسافر و ۵۰ هزار کاربر راننده دارد و آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر اسنپ رشد ۷۰ درصدی در سفرهایش دارد». او امیدوار است تا پنج سال آینده بتواند کسب‌وکار خودش را داشته باشد.

شاهکار تلاش کرده برای داشتن شخصیت مدیریتی بهتر، سه ویژگی داشته باشد که عبارتند از شناسایی افراد، استعدادیابی آنها و در اختیار گذاشتن فرصت به افراد برای اثبات خودشان به مدیریت. او در ادامه ابعاد تاثیرگذاری اسنپ را برای خودش و تیمش بالاتر از هر انگیزه مالی دانست و با انتقاد از فرهنگ استفاده از خودروشخصی گفت: «خودروهای شخصی ۴۰ درصد معابر را اشغال کرده‌اند و این در حالی است که تنها از ۴ درصد ظرفیت آنها در روز استفاده می‌شود». شاهکار ماموریت اسنپ را رسیدن به شهرهایی دانست که حمل و نقل در آن به آسانی انجام می‌شود در حالی که از خودرو شخصی استفاده نمی‌شود. مدیرعامل اسنپ از اوبر به عنوان یک نمونه موفق جهانی یاد کرد و در این باره گفت: «پس از گذشت ۷ سال از شروع فعالیت اوبر، حالا این شرکت با ارزش‌ترین شرکت خصوصی با ارزش ۶۵ میلیارد دلار است».

شاهکار خطاب به حاضران در هجدهمین رویداد بانی درباره ویژگی‌های اسنپ هم گفت: «ما در فرآیند سفر شفافیت ایجاد کردیم و تمام مسافران ما بازرسان سفرند. از سوی دیگر اسنپ می‌تواند دغدغه پول خرد را حذف کند و در نهایت ما در تلاشیم شرایطی را مهیا کنیم که هم راننده و هم مسافر رضایت داشته باشند و این کار سختی است زیرا تعارض منافع وجود دارد».

مدیرعامل اسنپ در پایان صحبت‌هایش به استارت‌آپ‌ها توصیه کرد: «سرمایه غیرهوشمند جذب نکنند». شاهکار بر این باور است که آنچه در سرمایه‌گذاری اهمیت دارد نگاه مشترک با سرمایه‌گذار است و به همین دلیل باید در جذب سرمایه‌گذار هوشمند عمل کرد.

هجدهمین رویداد بانی در آستانه سال جدید برگزار شد و به همین مناسبت، تیم اجرایی سفره هفت‌سینی برپا کرده بودند تا به این شکل سال جدید را به مخاطبان خود تبریک بگویند و نوید سالی بهتر را بدهند. اسپانسرهای این رویداد بانی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایت دلینو بودند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *